ollisaarinen

Guggenheimin arvoinen metro(poli)museo

Guggenheim-arkkitehtikilpailun voittanut teos muodostuu tornista ja  yhdeksän hotelli Joronjälkeä muistuttavan hallin ryppäästä, joka varmaankin täyttäisi tehtävänsä siinä missä mikä tahansa lasikannellisten kenkälaatikkojen kasauma: valoa tulee katosta ja seiniä riittää ripustuksiin.

Olisin suunnitellut tuolle paikalle Suomenlinnan kanssa keskustelevan rantamuurin, jonka turvallisten panssarilasi-ikkunoiden suojiin näyttelyt valaistuisivat. Tässä käy niin että suolainen tuuli puree laatikkojen puupinnat ja jäinen sade syö reittinsä kattoikkunoiden tiivisteistä: siis Kiasma ja Finlandiatalo samassa paketissa.

Guggenheimhanke muistuttaa Helsingin metroa, kerran liikkeelle lähdettyään ei mikään luonnonvoima sitä pysäytä vaikka helsinkiläinen veronmaksaja ei ehkä kumpaakaan kaipaisi, jos tarjolle annettaisiin suunnitelma B, joka olisi halvempi ja hyödyllisempi.  B:n puuttuessa A:ta jatketaan aina valtakunnan tasolle, Espoosta nyt puhumattakaan.

Aiemmassa blogikirjoituksessani "Metrolaituria vuokrataan" ihmettelin, mitä tehdä metrolaiturimetreillä, jotka jäävät yli Espoon metron aloittaessa. Helsinki houkutteli Espoon mukaan metroon maksattamalla omilla veronmaksajillaan automaatiohankkeen, jonka varjolla metrojunia lyhennettiin ja Espoon asemat halpenivat lyhempien laitureiden verran.

Tulin tulokseen, että koska rikkaalla Espoolla ei ollut varaa täysimittaisiin laitureihin, on Helsingin ylimääräisten laiturimetrien hinta tähtitieteellinen ja vain Guggenheim-kaliiperin hanke voi luppolaiturit vuokrata. Kun nykyisin käytössä on 17 asemaa, on metromuseolle tarjolla ei 9 vaan 17 näyttelytilaa, joista suurin osa katettuja ja moni turvallisesti kallion sisällä. Turisteilla olisi mahdollisuus ostaa sarjalippu ketjuasemamuseoon, mikä tietenkin kansainvälisesti ainutlaatuisena ruuhkauttaisi metron jo laskettua nopeammin, mikä korostaa Kruunuvuorensillan ja nollajokerin pikaraitioteiden rakentamisen välitöntä välttämättömyyttä.

http://ollisaarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/194371-metrolaituria-vuokra...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Tämmöisenä arkkitehtuurista mitään ymmärtämättömänä tallaajana olen nähnyt ainoastaan tämä "pöytäliina" ehdotuksen ja nyt sitten tämän voittaneen ehdotuksen. Tämä "majakka" malli on mielestäni parempi ja ansaitsee voittonsa. Se mikä pisti silmään oli poltettu musta hiilipinta. Hieno ja innotatiivinen pintaratkaisu sinänsä, mutta sopiiko mustä väri tähän, ajatellen taustalla olevia rakennuksia? Ehkä ei kannata jatkaa aiheesta asiantuntijoiden kanssa. Sopihan aikanaan Enson pääkonttorin laatikko ja sen värit Katajanokan maisemaan.

Käyttäjän ollisaarinen kuva
Olli Saarinen

Kun tässä on kaupunki mukana on kansalaisilla vapaa kommentointioikeus. Sitä paitsi rannan maisema on yhteinen. - Enson päärakennus on selvä epäonnistuminen siihen kohtaan mutta taloa ei voi repiä koska se on Aallon suunnittelema, tosin kuuleman mukaan alunperin ihan toiseen paikkaan, mikä selittää asian.

Tällaisten mahtihankkeiden ajaminen kuin käärmettä pyssyyn kuvastaa valtarakenteiden vinoumaa. Lienee selvä, että pikaraitiotieverkosto olisi ollut metroa monimuotoisempi ja ihmisläheisempi ratkaisu mutta metro oli demareiden kuningasajatus mihin rakentajat kytkettiin mukaan. Guggenheim on ajatuksena alunperin hauskan hurja, mutta painaa alleen valtion taidemuseot, Helsingin taidemuseon ja säätiöiden ynnä yhdistysten museoiden (AA, Taidehalli) resursoinnin ja toiminnan koordinoinnin.